Velkommen til Gymrats!
Kjøpsvilkår
Kjøpsvilkår
Viktigste ressurs
Vår viktigste ressurs er deg! Vi ønsker at du skal ha full tillit til vår nettbutikk og det vi gjør. Nedenfor finner du viktig informasjon om våre vilkår.
Kjøpsvilkår
Dette kjøpet reguleres av de standard salgsbetingelsene for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over Internett er hovedsakelig regulert av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, som gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Disse lovene er tilgjengelige på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen begrenser ikke de lovbestemte rettighetene, men beskriver partenes viktigste rettigheter og plikter ved handelen. Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet.
Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelle særskilt avtalte vilkår. Ved motstrid gjelder særskilt avtalte vilkår, så fremt de ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen suppleres av relevante lovbestemmelser for kjøp av varer mellom oss som selger og deg som forbruker.
Partene
Selger er Gymrats AS, 7056 Ranheim, Post@gymrats.no - Org.nr: 933 352 501 (vi/oss). Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen (du/deg).
Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenestene er den totale prisen du skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader (frakt, moms, etc). Gratis frakt tilbys for kjøp på 1000 eller mer. Ved kjøp under 1000 kr eller ved eksport til andre land vil frakt komme i tillegg. Ytterligere kostnader som vi ikke har informert om før kjøpet, skal du ikke betale. Les våre retningslinjer for frakt og levering for informasjon om frakt.
Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når du har sendt din bestilling til oss. Avtalen er imidlertid ikke bindende hvis det har vært skrive- eller tastefeil i tilbudet fra oss i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i din bestilling. Les vår personvernerklæring for mer informasjon om behandling av dine personlige opplysninger og dine rettigheter.
Betaling
Uansett betalingsmåte vil kortet ditt bli belastet når bestillingen sendes. Vi aksepterer Visa, Mastercard, og Vipps. Ved retur refunderes beløpet til det betalingskortet du brukte. Ved fakturabetaling utstedes fakturaen ved vareforsendelse, med en betalingsfrist på minimum 14 dager. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med faktura.
Levering
Levering anses å ha skjedd når du eller din representant har mottatt varen(e). Normal leveringstid er 4-8 virkedager. Varer som ikke er på lager kan påvirke leveringstiden. Dersom leveringen overskrider denne tidsrammen betydelig, vennligst ta kontakt med oss på post@gymrats.no. Vi forplikter oss til å levere varene uten unødig opphold etter mottak av din bestilling. Varene leveres til den oppgitte adressen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Risiko for varen
Risikoen for varen overføres til deg når du eller din representant har mottatt varene.
Angrerett
Du har alltid 14 dagers angrerett fra du har mottatt bestillingen din. I denne perioden må du gi oss beskjed om du ønsker å benytte deg av angreretten. Fristen inkluderer alle kalenderdager, og hvis den ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges den til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt hvis meldingen er sendt før fristen utløper. Du har bevisbyrden for å ha gjort angreretten gjeldende, derfor bør meldingen skje skriftlig (via angreskjema, e-post eller chat). post@gymrats.no.
Ved bruk av angreretten må varen returneres til oss uten unødig opphold og senest 14 dager etter at du har informert oss om at du ønsker å benytte deg av angreretten. Ved retur påløper en returavgift på 44,- som trekkes fra refusjonsbeløpet.
Du kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå dens art, egenskaper og funksjoner, uten at angreretten faller bort. Hvis prøving eller testing av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan du bli ansvarlig for eventuell redusert verdi av varen.
Vi er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til deg uten unødig opphold, og senest 14 dager etter at vi har mottatt melding om din beslutning om å benytte angreretten. Vi har rett til å holde tilbakebetalingen til vi har mottatt varene fra deg, eller til du har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
Uforutsette Omstendigheter
Gymrats fraskriver seg ansvar for forsinkelser som skyldes forhold utenfor vår kontroll, slik som arbeidskonflikter, krig, naturkatastrofer, endret lovgivning, tekniske problemer eller forsinkelser hos underleverandører. Slike forhold gir grunnlag for ansvarsfrihet og fritar oss fra erstatningsansvar. Ved forekomst av slike forhold vil vi varsle deg både ved starten og slutten av situasjonen. Dersom slike forhold vedvarer i mer enn to måneder, har både du og vi rett til å heve kjøpet umiddelbart.
Forsinkelser eller manglende levering
Dine rettigheter og frister for å melde krav
Dersom vi ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom oss, og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde tilbake kjøpesummen, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra oss. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig, for eksempel via e-post.
Oppfyllelse
Du kan kreve oppfyllelse fra oss, med mindre det er en uoverkommelig hindring eller det medfører en uforholdsmessig stor ulempe eller kostnad for oss. Hvis vanskene avtar innen rimelig tid, kan du likevel kreve oppfyllelse. Du mister retten til oppfyllelse hvis du venter for lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom vi ikke leverer varen på avtalt tid, må du oppfordre oss til å levere innen en rimelig tilleggsfrist. Hvis vi fortsatt ikke leverer innen tilleggsfristen, kan du heve kjøpet. Du kan også heve kjøpet umiddelbart hvis vi nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder hvis leveringstidspunktet var avgjørende for avtalen eller hvis du har informert oss om dette. Hvis varen leveres etter tilleggsfristen eller det avgjørende leveringstidspunktet, må krav om heving fremmes innen rimelig tid etter at du fikk vite om leveringen.
Erstatning
Du har rett til erstatning for eventuelt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder ikke hvis vi kan dokumentere at forsinkelsen skyldtes uforutsette hindringer utenfor vår kontroll, som ikke kunne ha blitt tatt i betraktning ved avtaletidspunktet eller unngått.
MANGEL VED VAREN
Dine rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen, må du innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi oss melding om at du vil påberope deg mangelen. Du har alltid reklamert tidsnok hvis dette skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Dersom varen har en mangel som ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du i henhold til forbrukerkjøpsloven kapittel 6 holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra oss. Reklamasjonen skal være skriftlig.
Dine rettigheter ved mangel
Du kan velge å kreve mangelen rettet eller å få levert en tilsvarende vare. Vi kan imidlertid motsette oss kravet dersom det er umulig å gjennomføre eller medfører urimelige kostnader for oss. Retting eller omlevering skal skje innen rimelig tid. Vi har normalt ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Du kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Prisavslaget skal tilsvare forholdet mellom varens verdi i mangelfull stand og dens verdi i kontraktsmessig stand. Dersom det foreligger særlige grunner, kan prisavslaget i stedet fastsettes ut fra mangelens betydning for deg.
Heving
Hvis varen ikke blir rettet eller omlevert, kan du også heve kjøpet dersom mangelen ikke er uvesentlig.
VÅRE RETTIGHETER VED MISLIGHOLD FRA DIN SIDE
Dersom du ikke betaler eller oppfyller dine øvrige plikter etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes oss eller forhold på vår side, kan vi i henhold til forbrukerkjøpsloven kapittel 9 holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra deg. Vi kan også kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr for uavhentede varer.
Oppfyllelse
Vi kan fastholde kjøpet og kreve at du betaler kjøpesummen. Dersom varen ikke er levert, taper vi retten til dette kravet hvis vi venter urimelig lenge med å fremme det.
Heving
Vi kan heve avtalen ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra din side. Dersom hele kjøpesummen er betalt, kan vi ikke heve avtalen. Setter vi en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og du ikke betaler innen denne fristen, kan vi heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom du ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan vi kreve renter av kjøpesummen i samsvar med forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og du kan da bli ansvarlig for gebyrer i henhold til inkassoloven.
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom du ikke henter ubetalte varer, kan vi belaste deg med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke våre faktiske utgifter for å levere varen til deg. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
GARANTI
Du kan være trygg på at vi følger kjøpsloven, som ivaretar dine interesser som kunde. Våre varer er dekket av ulike garantier fra kjøpsdato. Skulle det oppstå skader under transport, forsinkelser eller mangler på produktene, vil vi selvfølgelig dekke dette. For å melde inn skade eller andre problemer, ber vi deg kontakte vår kundeservice på Post@gymrats.no
PERSONVERN
Vi er ansvarlig for behandlingen av innsamlede personopplysninger. I samsvar med personopplysningsloven kan vi kun samle inn og lagre de personopplysningene som er nødvendige for å oppfylle våre forpliktelser etter avtalen, med mindre du samtykker til noe annet. Dine personopplysninger vil kun bli utlevert til andre dersom det er nødvendig for å oppfylle avtalen med deg, eller i lovbestemte tilfeller.
KLAGER OG KONFLIKTLØSNING
Eventuelle klager skal rettes til oss på post@gymrats.no innen rimelig tid, i henhold til punkt 9 og 10. Partene bør først forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke fører til en løsning, kan du kontakte Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet kan kontaktes på telefon 23 400 500 eller via deres nettside www.forbrukerradet.no. Du kan også benytte Europa-Kommisjonens klageportal hvis du ønsker å inngi en klage, spesielt relevant hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen kan inngis her: http://ec.europa.eu/odr